Veelgestelde Vragen

 


Wie is het team achter Plantino?

We zijn een team van jonge mensen dat gepassioneerd bezig is en de laatste trends volgt rond innovaties in bloeiende planten. We willen deze kennis en onze producten graag delen om jullie tuinen en terrassen aantrekkelijk te maken (en te houden) doorheen het hele jaar. Hiervoor stellen we verschillende planten in de kijker, elk met hun specifieke groei- en bloeiwijzen.

Elk jaar brengen we dan ook een15-tal nieuwe soorten uit die exclusief aan onze klanten zullen worden aangeboden. Hierdoor wordt jullie tuin net dat ietsje toonaangevender.

 

Hoe kan ik jullie contacteren?

Momenteel kan je ons enkel bereiken door een e-mail te sturen naar info@plantino.be. We beantwoorden deze zo snel mogelijk. Telefonisch is dit echter nog niet mogelijk, maar in een latere fase proberen we ook telefonisch bereikbaar te zijn.

 

Vind ik deze planten dan niet in mijn tuincentrum?

De meeste van onze planten zijn zo nieuw dat ze nog niet algemeen beschikbaar of wijdverspreid zijn bij de doorsnee tuincentra. Meestal zijn het de innovaties van het huidige of van het vorige jaar die de kwekers nog niet courant in hun assortiment hebben opgenomen, waardoor ze bijgevolg nog niet hun weg naar de  traditionele tuincentra gevonden hebben. Via deze weg willen we jullie wel al laten genieten van onze realisaties en vernieuwingen.

 

Vanaf wanneer kan ik planten bestellen? 

Bestellingen kan je altijd doen, echter de leveringen doen we pas vanaf september tot en met eind juli. In juni laden we alle nieuwe planten op om dan vanaf september terug de leveringen te kunnen aanvatten.

 

Kan ik een cadeaubon kopen? 

Dat kan zeker, klik op volgende link om een cadeaubon te kopen. Je ontvangt daarna een e-mail met de cadeaubon (en code) die je kan schenken. Deze code kan dan door de ontvanger gebruikt worden als betalingsmiddel op de site.

 

Kan ik een cadeaubon afprinten en zelf versturen?

We hebben hiervoor geen directe optie voorzien. Als alternatief kan u er wel voor opteren om de cadeaubon aan u zelf te versturen en vervolgens af te printen.


Wat ontvang ik bij levering?

De levering omvat volgende items: 

  • Een doos van Plantino met de aangekochte planten.
  • De aangekochte planten zelf, goed verpakt.
  • Een productfiche met de te volgen instructies en afbeeldingen.

 

Moet ik me registreren om te kunnen bestellen?

U moet zich enkel kenbaar maken als u een bestelling plaatst (zo weten we uiteraard wie deze bestelling geplaatst heeft en waar deze dient geleverd te worden). We vragen bovendien om een correct e-mail adres te vermelden zodat we u, bij onduidelijkheden omtrent de afhandeling van uw bestelling, kunnen contacteren.

Registratie is dus niet verplicht maar kan wel heel handig zijn voor de verdere opvolging, indien u in de toekomst nog bestellingen wenst te plaatsen bij ons of verdere info van ons wenst te ontvangen.

 

Wat als er iets misgaat met mijn bestelling bij de aankoop of levering?

We doen altijd ons uiterste best om uw bestelling zo goed mogelijk af te handelen. Mocht er toch iets misgaan, dan kan u altijd een e-mail sturen naar info@plantino.be met uw vraag of opmerking. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

 

Wat is de totale (gemiddelde) levertermijn?

De totale (gemiddelde) levertermijn, tussen het moment van ontvangen van de bestelling en het moment van leveren van de planten ter plaatse, bedraagt tussen de 10 à 15 dagen. We zijn nog maar net begonnen en dat vergt heel wat kennisopbouw en optimalisatie daarom vragen we u om een beetje geduld. Later is het de bedoeling dat we de levertermijn gaan terugbrengen tot maximaal 7 dagen. Voor bepaalde gelegenheden kan je eventueel als alternatief een cadeaubon kopen. Hierdoor kan de persoon in kwestie zelf de plant(en) uitkiezen die hij of zij graag wil.

 

Hoe lang duurt het van verzending tot levering?

In principe is de levertijd zelf ongeveer 1 à 2 dagen vanaf het moment dat we u een e-mail versturen dat het pakket onderweg is tot en met de levering van de planten ter plaatse. We zijn hiervoor uiteraard afhankelijk van de koerierdienst die de pakketten uitlevert.

 

Kunnen we de planten ook afhalen bij jullie?

Neen, we zijn geen tuincentrum. Bij ons worden de planten gecontroleerd, verpakt en opgestuurd. Het werkvolume en onze beperkte bezetting laat ons niet toe om individueel klanten te ontvangen.  

 

Leveringen buiten België?

Op dit moment leveren wij enkel binnen België.


Wat als er niemand aanwezig is wanneer de planten worden geleverd?

We sturen uw pakket op met een koerierdienst. Normaal gesproken wordt er binnen de 1à 2 werkdagen geleverd (bij het verzenden verwittigen we u via een e-mail).


Wat doe ik als ik de planten ontvang?

Bij ontvangst is het nodig de planten zo snel mogelijk uit te pakken en water te geven. Door het transport kan het zijn dat ze nood hebben aan wat licht en water. Het is dan ook aangewezen om deze gedurende 1 uur rechtop te zetten in water. Opgelet, de plant mag hierbij ook niet te lang in het water staan!

Nadien kan je de plant uitplanten in de tuin of in een pot. Laat de plant dus zeker niet te lang in de pot staan vooraleer over te gaan tot planten. Bij het uitplanten verwijder je de pot van de plant en zet je hem met de aardkluit in de grond (zie plantschema). Bij extreem droog weer is het aan te raden om de plant nog wat extra water te geven na het uitplanten om de groei van de wortels te stimuleren.

 

Zijn de planten reeds in bloei bij levering?

Sommige planten staan al in bloei, andere planten zullen pas in bloei komen zoals aangegeven in de plantspecificaties.

 

Hoe groot zijn mijn planten bij levering?

Bij de aankoop staan telkens de potmaat en de hoogte van de plant bij levering aangeduid. Ook hebben jullie een foto van de geleverde plant. De hoogte van de plant is meestal gemeten vanaf de bovenkant van de pot. De potmaten kunnen als volgt ingedeeld worden: 

  • Pot (volume in centimeters - lengte x breedte x hoogte) voor kleinere planten: P7 (=7x7x8), P8 (=8x8x9), P9 (=9x9x10),…
  • Container (volume in liters) voor grotere planten: Co1L (=1L), Co1.1L (=1,1L), Co1.2L (=1,2L), Co1.3L (=1,3L),...

 

Zijn de planten nog groen bij levering?

Dat is afhankelijk van het moment van levering. In september en oktober kan er nog blad op de planten staan. Vanaf november tot en met maart valt bij de meeste planten (uitgezonderd de wintergroene) het blad eraf. Vanaf april en mei tot eind juli zal er terug fris groen blad op de planten staan.

Het is aangewezen om bij levering de planten niet te lang in de verpakking te laten zitten en zo snel mogelijk licht en water te geven. Door de verpakking en transport kunnen de groene blaadjes immers afgezien hebben en hebben ze daarom nood aan licht en water om er terug frisgroen uit te zien.

 

Wordt er ook gratis geleverd? 

Ja, we leveren (in België) gratis bij een bestelling vanaf 75 euro.

 

Hoe lang duurt het tot ik een volwassen plant heb? 

De planten die we leveren zijn nog relatief jong en klein omdat het over nieuwe plantensoorten gaat. We rekenen daarom op de zorg van jullie om deze planten in de beste omstandigheden en volgens de productspecificaties te laten groeien. Hoe dan ook, de speciale bloei- en groeiwijzen zullen ook bij de kleinere planten al zichtbaar zijn.

De planten zullen een volwassen leeftijd krijgen tussen de 2 à 3 jaar (afhankelijk van de soort) om daarna elk jaar verder door te groeien (weliswaar met wat meer snoeionderhoud). De speciale bloei en groei wijzen zullen dan alleen nog maar versterkt en meer en meer zichtbaar worden.


Ik ben professioneel actief in de sector en zou graag planten aankopen?

Voorlopig richt de site zich enkel op particulieren, maar binnenkort zal er ook een mogelijkheid zijn om professioneel aan te kopen. Neem reeds gerust contact met ons op via het contactformulier.


Kunnen we de planten retourneren?

Helaas, planten die verpakt en getransporteerd zijn, zijn slechts beperkt houdbaar. Daarom aanvaarden we geen retourleveringen (Wetboek Economisch Recht art.VI.53.4). Klachten kunnen wel geformuleerd worden binnen de 24 uur na levering mits duidelijke omschrijving van het probleem. Nadien aanvaarden we geen klachten meer.

 

Geven jullie hergroeigarantie?

Helaas geven we geen hergroeigarantie. We zijn zelf kwekers en zullen de planten met zeer veel zorg controleren, verpakken en opsturen. Bovendien staan alle planten in pot waardoor de hergroei sowieso geen probleem mag zijn. Wat er uiteindelijk gebeurt na de levering ligt volledig in jullie handen. Het is de bedoeling dat jullie onze plantinstructies (zie document bij levering) volgen om de hergroei van de plant te verzekeren.

 

Mag ik deze planten zelf vermeerderen?

Neen, deze planten hebben een kwekersrecht die wordt gecontroleerd. Bij het vermeerderen van de planten moet er een kwekerslicentie betaald worden aan de uitvinder van deze plant.



Zijn er nog vragen die we hierboven nog niet beantwoord hebben?

Stel ze gerust via info@plantino.be!